E-postinställningar för Telia
För att skicka e-post från Amako Fakturering via Telia, gör så här:
-
Gå till menyvalet E-post, "Skicka e-post" och välj fliken Anslutning. Klicka "Ändra inställningarna".
Ange sedan:Server för utgående e-post: mailout.telia.com
Konto-ID/Kontonamn/Användarnamn: uXXXXXXXX (ofta u plus 8 siffror)
Lösenord: ABJ89jka (ofta 8 tecken, siffror, stora och små bokstäver)
Port (SMTP): 587 (ej 25)
Markera kryssrutan "Servern kräver säker anslutning (SSL)
SSL-metod: SSL via starttls
- Klicka Avancerat.
Markera kryssrutan "Autentisering via SMTP-kommandot AUTH" och välj "smtpAuthLogin".Markera kryssrutan "Autentisiering via POP3-inloggning".
Markera INTE "Annat användarnamn och lösenord" eftersom dessa är desamma som för SMTP.
Port (POP3) lämnas tom (=standardport 110).
Tryck "Spara inställningar".
Klicka "Återgå" och klicka sedan "Spara inställningarna som standardvärde..."
-
Klar.
Tillägg 1
Om inte detta fungerar, pröva med:
Port (SMTP) : 465
och markera kryssrutan "Servern kräver säker anslutning (SSL)"
samt SL-metod: SSL via starttls
Om inte detta fungerar, pröva "Port (SMTP) :" = 587
Tillägg 2
Om inte detta fungerar, pröva (under Avancerat):
Server för inkommande e-post (POP3) : mailin.telia.com
(Standardport 110)
samt samma inloggningsuppgifter som på grundfliken (syns om du klicka "Återgå")
Konto-ID/Kontonamn/Användarnamn: uXXXXXXXX (ofta u plus 8 siffror)
Lösenord: ABJ89jka (ofta 8 tecken, siffror, stora och små bokstäver)
Tillägg 3
Om inte detta fungerar, pröva (fortfarande under Avancerat):
Om kontot som används för inloggning ovan är ett e-postkonto hos Telia.
Om du saknar ett sådan för att du har e-posten hos en annan leverantör men har bredbandet via Telia och vill skicka e-post via Telias servrar gäller följande (bl.a. en annan smtp-server):
Gå till menyvalet E-post, "Skicka e-post" och välj fliken Anslutning. Klicka "Ändra inställningarna".
Ange sedan:
Server för utgående e-post: smtprelay1.telia.com
Konto-ID/Kontonamn/Användarnamn: uXXXXXXXX (ofta u plus 8 siffror)
Lösenord: ABJ89jka (ofta 8 tecken, siffror, stora och små bokstäver)
Mer info:
http://www.telia.se/supportepost
eller:
http://www.telia.se/foretag/support/epost
Lycka till!
Ett litet tips: Till skillnad från de flesta andra inställningarna i Amako lagras inställningarna för e-post i Windowsregistret (eftersom de ofta är knutna till just den dator du sitter vid). Om du inte redan har gjort det, klicka på "Spara inställningarna som standardvärde..." när du har fyllt i och testat inställningarna ovan, så sparas inställningarna ner till en fil som följer med dina hårddisk- och USB-säkerhetskopior. Om du någon gång i framtiden flyttar programmet till en ny dator kan du lätt hämta dina e-postinställningar genom att klicka "Hämta inställningarna (från standardvärden som någon annan...)".
P.S. Om det fortfarande inte fungerar, skicka oss texten från fliken Trafikinformation (blockmarkera texten och tryck Ctrl-C som i Copy och klistra in i e-postmeddelandet med Ctrl-V som i moVe).